Artykuły i inspiracje

Najnowsze trendy biznesowe i inspiracje z dziedziny zarządzania, artykuły oraz autorskie recenzje ciekawych książek. Zapraszamy!

Neurocoaching – połączenie coachingu i nauki
Neurocoaching – połączenie coachingu i nauki
Dlaczego ciężko jest nam wdrożyć zmiany, nawet jeśli na świadomym poziomie bardzo ich pragniemy? ❌ nie możemy zachować spokoju i odpuścić w relacjach z trudnym współpracownikiem ❌ paraliżuje nas lęk przed wystąpieniami publicznymi, mimo wielu cennych lekcji nie możemy się przemóc ❌ nie potrafimy skutecznie zrzucić tych kilogramów, zrzucić palenia czy w inny sposób zadbać...
Neuroróżnorodne zespoły – jak je wzmocnić?
Neuroróżnorodne zespoły – jak je wzmocnić?
Czym jest neuroróżnorodność? Neuroróżnorodny jest każdy z nas. Ten termin, spopularyzowany przez australijską socjolożkę Judy Singer w latach 90tych, oznacza, że nasze mózgi różnie przetwarzają dane. To naturalne zróżnicowanie ludzkich mózgów, wynikające z rozwoju układu nerwowego. W związku z tym w biurze: uczymy się różnie – jednemu ekspertowi opanowanie nowego procesu zajmie sekundę, inny wyciągnie...
​​Bezpieczeństwo psychologiczne w pracy
​​Bezpieczeństwo psychologiczne w pracy
Członkowie zespołu niechętnie dzielą się feedbackiem? W zespole nie rozmawia się o porażkach? Na pytanie: ”czy ktoś ma jakieś pomysły?” odpowiedzią jest cisza? Członkowie zespołu boją się przełożonego i nieustająco zgadzają się z jego zdaniem? ·Pomiędzy zespołami panuje cicha wojna podjazdowa a przełożeni są zaangażowani w rozwiązywanie drobnych różnic zdań? To mogą być znaki, że...
Co się dzieje z zespołem, gdy lider nie dba o bezpieczeństwo psychologiczne?
Co się dzieje z zespołem, gdy lider nie dba o bezpieczeństwo psychologiczne?
Od zespołów oczekuje się dziś innowacyjności, zwinnego podejścia, szybkiego przechodzenia przez zmianę i łatwego podnoszenia się z niepowodzeń. Czy jest to możliwe w zespole, w którym współpracownicy: Nie zadają pytań by nie obnażyć swojej niewiedzy Nie przyznają się do trudności by nie wyjść na niekompetentnych Nie proponują nowych rozwiązań by się nie wtrącać Nie mówią...
Zintegrowane podejście do ESG: Jak Programy Rozwojowe Wspierają Cele ESG
Zintegrowane podejście do ESG: Jak Programy Rozwojowe Wspierają Cele ESG
W dzisiejszym świecie biznesu, odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstw (ESG) staje się coraz bardziej integralną częścią strategii firm. Jednakże, aby ESG nie pozostało jedynie frazesem, konieczne jest zintegrowane podejście, które uwzględnia wszystkie trzy wymiary: środowiskowy, społeczny i korporacyjny. W niniejszym artykule skupimy się na tym, jak dział HR może wykorzystać raportowanie ESG do rozwoju programów rozwojowych w...
Silny zespół jest różnorodny
Silny zespół jest różnorodny
Każdy lider chciałby, by jego zespół był jak najbardziej efektywny. Efektywny zespół nie marnuje zasobów, budżetu i czasu. Pracując efektywnie, eksperci są bardziej zmotywowani, zaangażowani i chętni do wzięcia odpowiedzialności za wyniki. Efektywność prowadzi też do lepszych rezultatów i większego spokoju ducha u członków zespołu, ale też lidera. Jakie warunki są niezbędne, by efektywność mogła...
Blended Learning  – Przyszłość Rozwoju Pracowników
Blended Learning – Przyszłość Rozwoju Pracowników
W erze cyfrowej, ciągłego rozwoju i zmieniających się potrzeb rynku pracy, tradycyjne metody szkoleniowe stają się coraz mniej skuteczne. W odpowiedzi na to, coraz więcej firm przekształca swoje programy rozwojowe, integrując w nich blended learning. Dlatego warto poznać rolę, korzyści i strategie wykorzystania blended learning w programach HR. Czym jest Blended Learning? Blended Learning to...
Jak facylitacja pomaga w wypracowaniu efektywnych rozwiązań
Jak facylitacja pomaga w wypracowaniu efektywnych rozwiązań
Czemu służy facylitacja w biznesie? Facylitacja biznesowa polega na prowadzeniu i wspieraniu grupy w wypracowaniu rozwiązań lub osiągnięciu celów. Facylitować można decyzje strategiczne, kreatywne brainstormy czy negocjacje wewnątrz organizacji. Facylitator tworzy przestrzeń, w której uczestnicy mogą efektywnie współpracować, otwarcie komunikować się i skutecznie rozwiązywać problemy. Dba o uwzględnienie wszystkich kluczowych perspektyw i zaangażowanie wszystkich członków...
Facylitowanie spotkań strategicznych: klucz do spójnych planów działania
Facylitowanie spotkań strategicznych: klucz do spójnych planów działania
Dlaczego warto facylitować spotkania strategiczne? Spotkania strategiczne często “padają ofiarą” wielkich oczekiwań – gdy wyrywamy liderów z wiru pracy na kilka lub kilkanaście godzin, chcielibyśmy mieć z tego najwyższe możliwe rezultaty. Tymczasem takie spotkania, bez odpowiedniej moderacji, potrafią zmienić się w koncert gwiazd, arenę walki lub po prostu stratę czasu, gdy uczestnicy grzęzną na jednym...
Buduj zaangażowane zespoły w oparciu o DISC D3
Buduj zaangażowane zespoły w oparciu o DISC D3
Wg Instytutu Gallupa zaledwie 23% pracowników było zaangażowanych w 2023 roku*. Wiele organizacji widzi ten trend namacalnie wśród swoich pracowników, dlatego wdrażane są liczne interwencje – od przymusowych powrotów do biura, przez zwiększenie benefitów (np. o opiekę psychologiczna etc.) aż po zmianę zakresu obowiązków. Tymczasem niezaangażowani i pasywni w miejscu pracy podają jako główny powód...
Skuteczne kierowanie rozwojem po ocenie rocznej
Skuteczne kierowanie rozwojem po ocenie rocznej
Rozmowa roczna i co dalej? Ocena roczna to proces, który często budzi lęk u pracownika i u lidera. Liderzy często nie wiedzą, jak to zrobić skutecznie i jak przekazać efektywny feedback, obawiają się też reakcji pracownika. Eksperci boją się negatywnej oceny i zamknięcia drogi kariery. Dlatego kluczowe jest, by dobrze przygotować się do rozmowy i...
Microcoaching – nowy trend w rozwoju
Microcoaching – nowy trend w rozwoju
Tempo pracy i ilość zadań często znaczą dziś, że nasz czas niepodzielnej uwagi się kurczy. Oczekujemy zwinnych rozwiązań rozwojowych, które adaptują się do naszej rzeczywistości. Czasem nie mamy czasu na 90 a nawet 60  minutową sesję coachingową lub nasze pytanie jest na tyle palące, że nie może czekać na kolejne spotkanie za 2 tygodnie. Młodzi...
Jak się przygotować do rozmowy rocznej – poradnik dla pracownika
Jak się przygotować do rozmowy rocznej – poradnik dla pracownika
Rozmowa roczna jest postrzegana jako uciążliwy proces – według danych* ukończenie jej zajmuje między 1 a 2 tygodnie i tylko 6% pracowników uważa, że ten proces działa dobrze. Odpowiedzialność za ten stan rzeczy leży w rękach liderów, którzy często nie wiedzą, jak dobrze wykorzystać ten proces – ale i ekspertów, którzy traktują go jako zwykłe...
Jak prowadzić motywujące rozmowy roczne – poradnik lidera
Jak prowadzić motywujące rozmowy roczne – poradnik lidera
Według badań Instytutu Gallupa jedynie 20% pracowników pozytywnie wypowiada się o procesie rocznych ocen*, pozostali widzą go jako nieskuteczny, nieautentyczny pożeracz czasu. Z tych samych badań wiemy też, że jeśli uda się włączyć pracownika w stawianie celów, jest on 4x bardziej skłonny, by się zaangażować. Jak być liderem, który angażuje, motywuje i dobrze wykorzystuje roczny...
Inteligencja kulturowa – jak ją rozwijać?
Inteligencja kulturowa – jak ją rozwijać?
Czym jest inteligencja kulturowa – Ci młodzi stażyści to mają nie po kolei w głowie! – Jak możesz się dogadać z tym azjatyckim oddziałem – przecież oni nic nie rozumieją! – Nowy kolega mówi, że ma ADHD i ciężko mu się skupić na spotkaniu – ja myślę, że jest po prostu leniwy! Podobne wątpliwości pojawiają...
Ocena 360 stopni – wszystko, co potrzebujesz wiedzieć
Ocena 360 stopni – wszystko, co potrzebujesz wiedzieć
Kultura feedbacku to jeden z kluczowych czynników efektywności w zespole. Aż 75% pracowników uważa feedback za cenny, 60% z nich chciałoby dostawać feedback najrzadziej raz w tygodniu* ale jedynie 30% twierdzi, że go dostaje. Szczególnie rzadko dostaje się go od współpracowników i podwładnych. Dlatego ocena 360 jest tak przydatnym narzędziem. Na czym polega ocena 360?...
Coaching czy szkolenie a może oba?
Coaching czy szkolenie a może oba?
Wiemy, że efektywny rozwój w organizacji zwiększa produktywność i wyniki, pomaga szybciej adaptować się do zmian, zwiększa satysfakcję pracowników i zmniejsza rotację. To oczywiście pod warunkiem, że dobrze dobierzemy narzędzia. Inaczej możemy odnieść odwrotny efekt, gdy „zesłani na rozwój” pracownicy reagują oporem, spadkiem zaangażowania i niezadowoleniem. Dlatego kluczowe jest dobre dobranie rozwoju do potrzeb! Warto...
Technologia w programach rozwojowych
Technologia w programach rozwojowych
Rozwój w organizacji jest bardzo ważny. Według badań Deloitte z 2022 roku aż 92% pracowników odeszłoby z firmy, gdyby nie mogło się w niej rozwijać. Jak skorzystać z technologii i przeprowadzić go jeszcze efektywniej? Od czasów pandemii pojawiają się nowe i bardziej zaawansowane rozwiązania w projektowaniu i przeprowadzaniu programów rozwojowych. Prym wiedzie personalizacja, nauka zdalna...
Jak stawiać granice w biznesie?
Jak stawiać granice w biznesie?
Pracując mentoringowo z młodymi liderami, ale i doświadczonymi ekspertami, często napotykamy na problem ze stawianiem granic. Młodzi liderzy borykają się z brakiem szacunku od zespołu, czy trudnością w zmianie roli z kolegi na przełożonego. Doświadczeni eksperci często nie potrafią mówić „nie” współpracownikom proszącym o drobną pomoc, albo boją się wyrazić publicznie zdanie na spotkaniach, przez...
Czym są style myślenia FRIS i jak je wykorzystać w zespole?
Czym są style myślenia FRIS i jak je wykorzystać w zespole?
Czym się różnimy i jak działamy w zależności od naszych stylów poznawczych? Polski test FRIS mierzy nasze style myślenia i działania, które określają nasze talenty najlepszy sposób wykorzystania w zespole. Nasze style myślenia kształtują się, zdaniem psychologii poznawczej, we wczesnym dzieciństwie i wynikają z głęboko utrwalonych nawyków, które pomagają nam zrozumieć i interpretować świat. Według...
Empatia drogą do różnorodności w zespole
Empatia drogą do różnorodności w zespole
Włączanie w zespole czy organizacji różnorodnych osób (z różnych pokoleń, o różnej orientacji seksualnej, różnych płci, neurotypowych etc) wymaga szerokiego zestawu kompetencji. By stworzyć środowisko pracy, które integruje nie możemy tylko dostrzegać różnic. Musimy szanować i doceniać zatrudnione osoby i pozwolić im w pełni rozwijać swój potencjał. Tak, by każdy bez wyjątku czuł się tak...
Jak stworzyć dobre środowisko pracy dla Millenialsów i Gen Z?
Jak stworzyć dobre środowisko pracy dla Millenialsów i Gen Z?
Jak dogadać się z młodszymi pracownikami? To pytanie spędza sen z powiek wielu liderom, którzy widzą, że stare style komunikowania i wartości nie rezonują tak dobrze z młodszymi pokoleniami. Jak motywować, włączać i aktywować pracowników z młodszych grup wiekowych? W tym celu warto ich najpierw poznać. Kim są Millenialsi i Gen Z i czego oczekują?...
Jak efektywnie pracować zdalnie?
Jak efektywnie pracować zdalnie?
Praca zdalna wkroczyła z impetem w rzeczywistość firmową od czasu pandemii i wygląda na to, że zostanie z nami na dłużej. Według badań Partnership of New York City* w trakcie typowego dnia pracy w biurach na Manhattanie w styczniu 2023 pracowało zaledwie 50% pracowników. Mimo szumnie zapowiadanego przez największe firmy masowego powrotu do biur, ten...
Jak pomóc zespołom w kryzysie?
Jak pomóc zespołom w kryzysie?
Od startu pandemii słowo “odporność psychiczna” stało się coraz częściej wypowiadane w kontekście wyzwań i potrzeb zespołów.  – Coraz więcej i więcej firm inwestuje w programy wellbeingowe, employee assistance program, wprowadza elastyczny czas pracy i daje dostęp do psychologa w ramach pakietu benefitów.  Ten wzrost popularności rezyliencji to odpowiedź na przerażające dane dotyczące zdrowia psychicznego...
Jak budować stresoodoporne zespoły?
Jak budować stresoodoporne zespoły?
We współczesnym świecie tempo zmian nieustająco wzrasta. Organizacje nie otrząsnęły się jeszcze ze skutków pandemii, gdy musiały stawić czoło konsekwencjom konfliktu zbrojnego, problemom z łańcuchem dostaw i dostępnością surowców i pogłębiającą się recesją. W związku z tym wiele firm decyduje się zmienić swój model biznesowy, co pociąga za sobą restrukturyzację i dalsze zmiany. Rynek pracy...
Odstresuj się, aktywując drugą połowę mózgu dzięki centrowaniu i uważności
Odstresuj się, aktywując drugą połowę mózgu dzięki centrowaniu i uważności
W latach 60 ubiegłego wieku amerykański noblista i neurobiolog Roger Sperry zauważył, że w mózgu występuje zjawisko lateralizacji. Zjawisko to oznacza, że półkule mózgowe działają asymetrycznie i zazwyczaj któraś staje się dominująca względem drugiej. Dzięki badaniom z zakresu psychologii pozytywnej i neuronauki, a także dzięki wieloletnim obserwacjom psychologów, dostrzeżono również tendencję do nadmiernego skupienia się...
Zwiększ swoją mentalną sprawność
Zwiększ swoją mentalną sprawność
Jednym z kluczowych elementów zwiększania produktywności pracowników jest ich zaangażowanie. Dzięki zaangażowaniu pracownicy chętniej poświęcają czas i energię dla firmy. Mają także poczucie sensu wykonywanych zadań i dlatego są bardziej skłonni wnosić do firmy pasję, entuzjazm. Oddani i lojalni pracownicy skuteczniej osiągają wyznaczane cele, co przekłada się na sukces: osobisty, firmy oraz klientów. Co wpływa...
Kluczowe pułapki produktywności, czyli jak mózg zwodzi nas na manowce
Kluczowe pułapki produktywności, czyli jak mózg zwodzi nas na manowce
Heurystyki poznawcze to uproszczone metody wnioskowania. Z jednej strony są przydatne, z drugiej bywają zawodne, zwodnicze. Dzięki nim podejmuje się decyzje bez szczegółowej analizy i rozkładania danej sytuacji na czynniki pierwsze. Niestety często się zdarza, że prowadzą do błędów poznawczych. W psychologii termin heurystyka dostępności rozumiany jest jako zdolność, z jaką konkretne idee, myśli, zjawiska,...
Neuronauka a produktywność, czyli jak się sami sabotujemy
Neuronauka a produktywność, czyli jak się sami sabotujemy
Jak wyjaśnia Shirzad Chamine, specjalista zajmujący się tym tematem i prowadzący badania, negatywne wzorce myślowe to nawyki myślowe, które prowadzą do utraty kontroli nad własnymi myślami i w efekcie do zaniku kontroli nad dokonywanymi wyborami, podejmowanymi działaniami. Negatywne wzorce myślowe działają jak sabotażyści i blokują prawdziwe „ja”, co powoduje brak możliwości dostrzeżenia i efektywnego wykorzystania...
Jak mediować w konflikcie?
Jak mediować w konflikcie?
Przychodzi do ciebie nieustająco dwóch współpracowników i jeden narzeka na drugiego? Jako HR jesteś łącznikiem między prezesem i zarządem i masz wrażenie, że bez ciebie żadna decyzja nie zapadnie? Widzisz narastający konflikt między szefem a jego podwładnym, który ma wpływ na cały zespół? Jeśli tak, przydadzą ci się kompetencje dobrego mediatora. Jak skutecznie pomóc dwóm...
Warsztaty międzykulturowe w organizacji
Warsztaty międzykulturowe w organizacji
W powstających obecnie międzykulturowych organizacjach przed specjalistami HR stoi niezwykle trudne zadanie, jakim jest tworzenie zgranych, trwałych i efektywnych zespołów z pracowników pochodzących z różnych krajów i kultur. Jest to wyzwanie trudne i wymagające delikatnego podejścia, dlatego warto szukać wsparcia i konsultować podejmowane działania ze specjalistami z zakresu komunikacji międzykulturowej. Wsparcie pozwala uniknąć m.in. stereotypizacji...
Komunikacja międzykulturowa w świecie VUCA
Komunikacja międzykulturowa w świecie VUCA
VUCA to określenie funkcjonujące zarówno w biznesie, jak i w obszarze rozwoju osobistego. Jest akronimem słów określających obecny świat w zakresie: Volatility (zmienności), Uncertainty (niepewności), Complexity (złożoności), Ambiguity (niejednoznaczności). W jaki sposób wiąże się z komunikacją międzykulturową? Czym jest VUCA? Odkąd w Polsce pojawił się COVID, a przepisy związane z prowadzeniem biznesu zaczęły się zmieniać,...
Zmiany stylów komunikacyjnych na rynku pracy
Zmiany stylów komunikacyjnych na rynku pracy
Współcześni młodzi ludzie należą do specyficznej grupy społeczno-zawodowej. Jest to grupa skrajności. Przedstawiciele młodego pokolenia z jednej strony są czterokrotnie bardziej wykształceni niż ich rodzice, z drugiej często trudno im znaleźć pracę, w której czuliby satysfakcję i zadowolenie. Typowe problemy z młodą generacją pracowników Pracodawcy skarżą się, że młodzi z pokolenia Y: nie mają doświadczenia...
Czy lider musi być zawsze taki sam?
Czy lider musi być zawsze taki sam?
Delegowanie dostosowane do poziomu pracownika Według Kena Blancharda lider szukający najlepszego sposobu zarządzania pracownikami powinien wziąć pod uwagę kilka czynników i do nich dostosować zachowanie, dobrać styl zarządzania. Zadaniem lidera chcącego być autentycznym przywódcą jest wywieranie wpływu na podwładnych tak, by skutecznie i efektywnie realizowali zakładane cele indywidualne i zespołowe, przy umiejętnym wykorzystaniu różnych podejść...
Jak mówić, by angażować? Recenzja książki „Język liderów” Kevina Murraya
Jak mówić, by angażować? Recenzja książki „Język liderów” Kevina Murraya
Zachęcamy do przeczytania atrakcyjnej lektury, która powinna się znaleźć w biblioteczce każdego lidera nastawionego na sprawną komunikację z podopiecznymi. Mowa tu o „Języku liderów” („The Language of Leaders”) Kevina Murraya. Książka przekazuje wiedzę praktyczną popartą autentycznymi przykładami. Kim jest Kevin Murray? Kevin Murray jest uznanym coachem brytyjskich przedsiębiorców i top managerów. Specjalizuje się w budowaniu...
Buduj silne i efektywne zespoły, unikając pięciu dysfunkcji pracy zespołowej
Buduj silne i efektywne zespoły, unikając pięciu dysfunkcji pracy zespołowej
Patrick Lencioni, amerykański publicysta i pisarz, w książce pt. „Pięć dysfunkcji pracy zespołowej” przedstawił opracowany przez siebie model kluczowych cech budujących lub sabotujących efektywność zespołową. Pozycję tę okrzyknięto bestsellerem. Została przetłumaczona na aż 22 języki. Model 5 dysfunkcji pracy zespołowej Kluczowe problemy sabotujące efektywność zespołów to: Brak wzajemnego zaufania Jeśli występuje brak zaufania, jest to...
Czym jest feedforward i jak go wykorzystać, by zbudować w biurze lepszą przyszłość?
Czym jest feedforward i jak go wykorzystać, by zbudować w biurze lepszą przyszłość?
Feedforward to koncepcja stworzona przez profesora Marshalla Goldsmitha, od 2015 r. uważanego za jednego z największych specjalistów ds. zarządzania na świecie. Teoria feedforward traktuje informację zwrotną jako wskazówkę dla pracownika, co ma robić w przyszłości lepiej lub inaczej. Nie skupia się natomiast na tym, czego pracownik nie zrobił w przeszłości, a co przełożyło się na...
Być nawykowym mistrzem, czyli jak skutecznie zmieniać siebie i innych
Być nawykowym mistrzem, czyli jak skutecznie zmieniać siebie i innych
Jeśli jest się świadomym szkodliwości niektórych nawyków, warto zrobić wszystko, aby je wyeliminować. Jak to zrobić? W dzisiejszym artykule zaprezentowaliśmy etapy, które pomogą wyeliminować negatywne, obciążające nawyki. Zapraszamy do lektury. Czym są nawyki? Zgodnie z twierdzeniem filozofa Davida Hume’a nawyki są przyzwyczajeniem umysłu do określonych czynności oraz tego, co po nich następuje. Kluczowe są funkcje umysłu:...
Kryzysowy świat, w którym żyjemy
Kryzysowy świat, w którym żyjemy
Od dwóch lat ludzie poddawani są ciągłemu sprawdzianowi pod kątem emocji i stanu psychicznego. Niestety wiele osób ten sprawdzian przegrywa. Najpierw pojawił się koronawirus, który wywołał światową pandemię. To było coś zupełnie nieznanego. Narodziły się lęk, obawa, strach przed utratą zdrowia lub wręcz życia. Potem sukcesywnie rozszerzały się obostrzenia, z czasem coraz uciążliwsze. W końcu...
Narzędzia przyszłości, czyli kluczowe kompetencje do obsługi nadchodzącej rzeczywistości
Narzędzia przyszłości, czyli kluczowe kompetencje do obsługi nadchodzącej rzeczywistości
Najważniejszą funkcję w nadchodzących zmianach rynku pracy pełnią trendy demograficzne. Co roku we wszystkich krajach rynek pracy maleje o blisko 300 tysięcy osób w wieku produkcyjnym. Dodatkowo ponad 200 tysięcy osób przechodzi na emeryturę. W efekcie o wiele więcej ludzi odchodzi z rynku pracy, niż go zasila. Działy HR mają coraz większe trudności z pozyskaniem...
Kompetencje międzykulturowe w HR – w obszarze rekrutacji
Kompetencje międzykulturowe w HR – w obszarze rekrutacji
Kompetencje międzykulturowe to zestaw wiedzy, umiejętności i poglądów związanych z działaniem w środowisku ludzi pochodzących z różnych kręgów kulturowych. Kompetencje międzykulturowe – w obszarze HR, ale nie tylko – definiuje się także jako punkt styku czterech obszarów umiejętności: zawodowych, strategicznych, społecznych i indywidualnych. Nie można pominąć również doskonałej znajomości międzynarodowych rynków pracy, powiązanej z umiejętnością...
Zarządzenie zespołem różnorodnym kulturowo z perspektywy managera
Zarządzenie zespołem różnorodnym kulturowo z perspektywy managera
Zarządzanie ludźmi w środowisku międzykulturowym definiowane jest jako przywództwo w organizacji, w której należy rozwijać świadomość i akceptację różnic istniejących między pracownikami, a jednocześnie tego, co może ich łączyć. W zarządzaniu międzykulturowym managerowie poszukują odpowiedzi, w jaki sposób motywować różnorodny i niejednolity zespół, by stale zwiększać jego produktywność. Co jest niezbędne w zarządzaniu zespołem zróżnicowanym...
Komunikacja i współpraca w zespole międzykulturowym – szanse i zagrożenia
Komunikacja i współpraca w zespole międzykulturowym – szanse i zagrożenia
Komunikacja międzykulturowa to wszelkie wzajemne oddziaływania między odmiennymi kulturami, których celem jest nawiązywanie kontaktów i wzajemne poznawanie. Brak takich kontaktów może prowadzić do nieznajomości odmiennych kultur, a w efekcie do powstania nieporozumień, szoku kulturowego i konfliktu kultur. Komunikacja międzykulturowa obejmuje również badanie ludzi z różnych kręgów kulturowych pod kątem zjawisk zachodzących między nimi. Jakie ma...
Dylematy HR – wyzwania międzykulturowe w organizacji
Dylematy HR – wyzwania międzykulturowe w organizacji
Zdaniem wielu ekspertów zajmujących się zjawiskiem międzykulturowości w organizacjach zasadniczym elementem jest znalezienie odpowiedzi na pięć pytań: Z jakiego powodu istnieje potrzeba rozwijania kompetencji międzykulturowych?  Jakie tematy powinny być poruszane w ramach kompetencji międzykulturowych?  W jaki sposób kompetencje międzykulturowe mają być rozwijane? Kto w organizacji ma się zająć rozwijaniem tych kompetencji? Kto powinien monitorować proces...
Komunikacja werbalna i niewerbalna
Komunikacja werbalna i niewerbalna
W sprawnej komunikacji najważniejsze jest łączne odczytywanie komunikatów – zarówno werbalnych, jak i niewerbalnych. Istotne jest zwracanie uwagi na wszystkie elementy komunikacyjne, daną sytuację, intencję rozmówcy, słowa.
Zasady dobrej komunikacji w zespole
Zasady dobrej komunikacji w zespole
W publikacji Znaczenie komunikacji w zespole wyjaśniliśmy, jak ważna jest komunikacja w zespole dla powodzenia realizacji zadań i celów. Dziś skupimy na konkretnych zasadach dobrej komunikacji w zespole i ich krótkiemu omówieniu.  Zasady skutecznej komunikacji w zespole Dobra komunikacja w zespole jest jedną z fundamentalnych zasad zarządzania. Znajomość jej podstawowych elementów stanowi determinantę w budowaniu...
Znaczenie komunikacji w zespole
Znaczenie komunikacji w zespole
Komunikacja w zespole to jeden z kluczowych elementów mających bezpośrednie przełożenie na właściwe funkcjonowanie organizacji. Prawidłowa komunikacja jest podstawą przepływu informacji, a także wpływa na relacje interpersonalne i atmosferę panującą w zespole. To z kolei przekłada się na zwiększenie motywacji pracowników do realizacji celów i zadań oraz skuteczność podejmowanych działań w całej firmie. Jak dbać...
L4 a wypalenie zawodowe, czyli jak firma może zadbać o pracowników
L4 a wypalenie zawodowe, czyli jak firma może zadbać o pracowników
Wypalenie zawodowe to nic innego jak stan psychiczny będący reakcją obronną organizmu na przewlekły stres związany z wykonywana pracą. Sposoby radzenia sobie z wypaleniem zawodowym są różne. Obejmują także przechodzenie na urlop zdrowotny, niekiedy długotrwały. Jak firma może zadbać o pracowników, by przeciwdziałać wypaleniu? Czym jest wypalenie zawodowe i jakie są jego symptomy? Według Christiny...
Wypalenie zawodowe – jak się przed nim uchronić?
Wypalenie zawodowe – jak się przed nim uchronić?
Wypalenie zawodowe to stan długotrwałego wyczerpania fizycznego, psychicznego i emocjonalnego. Pracownik, który mu ulega, traci motywację i chęć do działania. Spada jego efektywność i skuteczność podejmowanych przez niego działań. Przestaje także odczuwać satysfakcję z dotychczas wykonywanej pracy. Czy istnieje sposób, by się przed tym uchronić? Skąd się bierze wypalenie zawodowe? Wypalenie zawodowe to poważny problem,...
Jak rozmawiać w biznesie o kryzysach?
Jak rozmawiać w biznesie o kryzysach?
W dobie dynamicznych zmian otoczenia biznesowego i niestabilnej sytuacji wywołanej pandemią organizacje narażone są na występowanie różnego rodzaju kryzysów wewnętrznych. Niestabilność odczuwają nie tylko zarządy, ale także ludzie zatrudnieni w firmach, co przekłada się na brak poczucia bezpieczeństwa i powstawanie sytuacji kryzysowych w ich prywatnych życiach. Z czym się to wiąże i jak temu zaradzić?...
Warsztaty Gallupa – czym są i jakie dają korzyści? Opinie uczestników
Warsztaty Gallupa – czym są i jakie dają korzyści? Opinie uczestników
Talenty Gallupa to naturalne, powtarzające się wzorce odczuwania, myślenia i reagowania na zdarzenia, których jesteśmy uczestnikami. Są to jednak takie wzorce, które mogą zostać w sposób świadomy efektywnie wykorzystane – stąd określenie „talenty” Gallupa. Od mocnych stron różni je fakt, iż muszą zostać wypracowane, oszlifowane i wzmocnione.  Dlaczego warto rozpoznać talenty Gallupa? Kluczem do osiągania...
Gallup dla menedżerów – test Gallupa dla liderów
Gallup dla menedżerów – test Gallupa dla liderów
Test Gallupa to popularna nazwa narzędzia badawczego CliftonStrengths, pomagającego określić naturalne talenty badanego. Teoria związana z testem Gallupa opiera się na założeniach psychologii pozytywnej, która zajmuje się dobrostanem, czyli szczęściem człowieka. Sam test Gallupa daje badanemu informacje odnośnie tego, jakie działania są dla niego najbardziej naturalne i w jakich obszarach powinien szukać w sobie potencjału....
Czym jest metoda Radical Candor i jak wykorzystać ją w firmie?
Czym jest metoda Radical Candor i jak wykorzystać ją w firmie?
Radical Candor w dosłownym tłumaczeniu oznacza radykalną bezpośredniość. Termin ten można przetłumaczyć również jako „ludzki feedback”, czyli udzielanie informacji zwrotnej przy jednoczesnym budowaniu szczerych relacji, otwartych na wzajemną komunikację – mówienie i słuchanie. Przekonaj się, czym dokładnie jest i w jaki sposób wykorzystać Radical Candor w firmie! Skąd się wziął model Radical Candor? Kim Scott...
Poznaj OKR, czyli Objectives and Key Results
Poznaj OKR, czyli Objectives and Key Results
OKR to skrót od Objectives and Key Results, czyli taktyki zarządzania firmą i ludźmi poprzez cele. Taktyka ta doskonale sprawdza się zarówno w małych, jak i w dużych biznesach, w tym we wszelkiego rodzaju startupach. Z jej technik korzystają m.in. Google, Booking, LinkedIn, Spotify czy Zalando. W Polsce jednak ciągle brakuje wiedzy lub wiary, że...
ESOP, czyli Option Pool – idealne rozwiązanie dla start-upów
ESOP, czyli Option Pool – idealne rozwiązanie dla start-upów
ESOP – Employee Stock Option Plan – w dosłownym tłumaczeniu oznacza plan opcji na akcje dla pracowników. Zamiennie nazywa się go Option Pool – pulą opcji. Czym dokładnie jest i na czym polega? Wyjaśnieniem zajęliśmy się w dzisiejszym artykule. Zachęcamy do przeczytania tekstu i wdrożenia planu we własnej firmie, zwłaszcza jeśli biznes jest start-upem. Czym...
Outplacement – czym jest i czy warto go stosować?
Outplacement – czym jest i czy warto go stosować?
Termin outplacement wywodzi się z języka angielskiego. W Polsce próbowano przetłumaczyć go na „zwolnienie monitorowane”, ale określenie nie przyjęło się w rodzimym świecie biznesu. Powodem może być fakt, iż kojarzyło się ze zwolnieniem rozumianym jako strata dla pracownika – zjawiskiem negatywnym. Outplacement zaś jest czymś zupełnie innym. Na czym polega? Zapraszamy do lektury! Co to...
Servant leadership – czym jest nowy trend w temacie przywództwa?
Servant leadership – czym jest nowy trend w temacie przywództwa?
Oto trend stojący niejako w kontrze do tradycyjnego przywództwa. Wcześniej funkcjonował jedynie w dyskusjach akademickich, a obecnie jest główną odpowiedzią na pojawiający się kryzys zarządzania. O jakim trendzie mowa? O servant leadership! Czym jest i skąd się wziął servant leadership?  W dosłownym tłumaczeniu servant leadership to przywództwo służebne. Trend pojawił się jako odpowiedź na pewną...
Workation – czym jest i jak przygotować menedżerów na nowy trend?
Workation – czym jest i jak przygotować menedżerów na nowy trend?
Profesor Ashley Whillans z Harvardu stawia tezę, że wielkimi krokami nadchodzi kres dotychczasowego modelu pracy. Lockdown z powodu pandemii COVID-19 przyczynił się do nieplanowanego, na tak ogromną skalę, eksperymentu związanego z pracą zdalną. Z naszych obserwacji wynika, że większość firm zdała egzamin. A jednak – nie wszyscy poradzili sobie z wyzwaniem w stu procentach.  Wspomniany...
Dlaczego warto inwestować w wellbeing pracowników?
Dlaczego warto inwestować w wellbeing pracowników?
W artykule dotyczącym zmiany charakteru rynku pracy wyjaśniliśmy, że współczesne technologie i innowacje całkowicie zmieniają charakter pracy. Metamorfozie ulega również podejście do pracowników i liderów, którzy zarządzają już nie ludźmi, ale ich potencjałem. I tu na scenę wkracza nowe hasło: wellbeing pracowników. Jakie znaczenie ma wellbeing pracowników? Od wielu lat zmiany zachodzące w firmach wymuszały na...
Czwarta rewolucja przemysłowa i rynek pracy
Czwarta rewolucja przemysłowa i rynek pracy
W ostatnim czasie możemy odnieść wrażenie, że świat zmienia się szybciej niż kiedykolwiek. Ewolucja techniczna, automatyzacja, sztuczna inteligencja ani wykorzystywanie dronów w różnych dziedzinach życia i biznesu nie są już wątkami science-fiction. Pracujemy więcej, szybciej i wciąż brakuje nam czasu. Problemy, z którymi przyszło nam się mierzyć, zwykle są skomplikowane i zdarza się, że nie...
Ocena 360 stopni – czym jest i dlaczego jest ważna?
Ocena 360 stopni – czym jest i dlaczego jest ważna?
Ocena 360 stopni pozwala diagnozować talenty i kompetencje pracowników. Jest to bardzo ważne narzędzie pomagające podejmować trafne decyzje związane z rozwojem zatrudnionych w firmie osób w oparciu o rzetelne dane. Dzięki profesjonalnie wykonanej ocenie pracowników uzyskuje się konkretną informację, które obszary warto rozwijać, aby pracownicy osiągali ponadprzeciętne wyniki.  Skąd nazwa „ocena 360 stopni” dla oceny pracowników? W...
Organizacje uczące się
Organizacje uczące się
Zdaniem specjalistów w organizacjach uczących się ludzie chętnie i w sposób ciągły poszukują nowych możliwości osiągania celów, wykorzystując nieszablonowe myślenie pracowników zatrudnionych na różnych szczeblach. W rezultacie tworzone są nowe wzorce zachowań i przede wszystkim rozwija się praca zespołowa. To z kolei powoduje uczenie się od siebie nawzajem, czerpanie z doświadczeń, ciągłe doskonalenie i budowanie...
Zmiana charakteru rynku pracy
Zmiana charakteru rynku pracy
W XX wieku ewolucja technologiczna więcej miejsc pracy stworzyła, niż zlikwidowała. Innowacje zmieniające charakter pracy i sposób zarządzania ludźmi doprowadziły do powstania zapotrzebowania na pracowników o innych umiejętnościach i zdolnościach niż dotychczas. Ze względu na liczbę i różnorodność zmian w środowisku organizacji oraz trendy na rynku pracy poszukuje się ludzi z wysokimi umiejętnościami adaptacyjnymi.  Rewolucja przemysłowa...
Rosnąca popularność webinarów w firmach
Rosnąca popularność webinarów w firmach
Czym jest webinar? Termin webinar towarzyszy nam już od dłuższego czasu i składa się z dwóch słów: web i seminar, co w języku angielskim tłumaczymy jako sieć i seminarium. Nie bez przyczyny webinar jest kojarzony z webcastem, czyli technologią umożliwiającą efektywne łączenie ze sobą użytkowników za pośrednictwem internetu. To właśnie internet pozwala na przesyłanie między...
BANI – Nowy akronim naszego świata oparty na świadomości
BANI – Nowy akronim naszego świata oparty na świadomości
Od około 30 lat żyjemy w świecie określanym przez powszechnie już znany i można rzec, nadużywany  akronim VUCA. Został napisany przez strategów wojskowych i ostatecznie popularność w świecie biznesu osiągnął w ciągu ostatnich 20 lat. Nasze umysły chętnie podłączyły się pod tę definicję, gdyż pomagała w zrozumieniu czasów, w których żyliśmy do tej pory. Pandemia...
Czym jest odwrócony headhunting?
Czym jest odwrócony headhunting?
Dynamicznie zmieniający się rynek pracy powoduje coraz większą liczbę osób szukających pracy w branżach usługowych. Ponadto, pojawia się znacznie więcej stanowisk, aby zapewnić potencjalnym klientom produkty jak najwyższej jakości. Aby stworzyć swego rodzaju pomost pomiędzy przyszłym pracownikiem a pracodawcą, coraz częściej spotykany jest odwrócony headhunting. Kompleksowa obsługa przyszłego pracownika Podobnie jak w tradycyjnym headhuntingu, celem końcowym...
Jakie skutki społecznej izolacji odczuwają pracownicy?
Jakie skutki społecznej izolacji odczuwają pracownicy?
Tegoroczna sytuacja na świecie postawiła rynek pracy do góry nogami. Obostrzenia wprowadzane przez rządy na całym świecie spowodowały, że znaczna większość pracowników została niejako zmuszona do pracy zdalnej. Warto zastanowić się, jak sytuacja niepewności oraz zagrożenia wpłynęła na ich kondycję psychiczną, a tym samym na jakość pracy. Wyzwania stojące przed pracownikami Jeszcze rok temu mogłoby się...
Kompetencje przyszłości
Kompetencje przyszłości
Współczesny świat zmienia się coraz szybciej, a wraz z nim transformacjom ulega rynek pracy. Oczekiwania wobec kandydatów to nie tylko dyplom w odpowiedniej dziedzinie, ale również doświadczenie praktyczne oraz kompetencje społeczne. Współczesny pracownik musi być wykształcony, ale również elastyczny, dostosowując się do różnych sytuacji. Często oczekuje się od niego również gotowości do ciągłego szkolenia się...
Mentoring biznesowy
Mentoring biznesowy
Możliwość rozwoju w środowisku biznesowym jest bardzo ważna zarówno z perspektywy pracownika, jak i pracodawcy. Pomaga kształtować kompetencje i zwiększać efektywność działań. Dlatego wiele firm ma własne programy szkoleń, które mają odpowiednio ukierunkowywać edukację członków zespołu. Jednym z takich programów jest mentoring biznesowy, który pozwala na uczenie się od najlepszych. Kim jest mentor? Mentor jest...
Constant feedback
Constant feedback
Czym jest constant feedback i dlaczego jest lepszy od oceny okresowej. Dowiedz sie jak wprowadzić constant feedback w firmie?
Sprzedaż w czasie kryzysu. Coaching sprzedażowy.
Sprzedaż w czasie kryzysu. Coaching sprzedażowy.
Jak poprzez coaching sprzedażowy możemy wzmocnić elastyczność
Talent Based Action Learning Program
Talent Based Action Learning Program
Nasze najsilniejsze, najbardziej dominujące talenty mają wpływ na nasze zachowania i osiągnięcia.
Mocne strony i talenty Gallupa a efektywność biznesowa
Mocne strony i talenty Gallupa a efektywność biznesowa
W pierwszym artykule w serii poświęconej Talentom Gallupa skupiłam się na tym, aby wprowadzić was w podejście bazujące na mocnych stronach, jak wygląda badanie Clifton StrengthsFinder™ oraz najważniejsze wnioski z kilkudziesięciu lat badań instytutu Gallupa. Dziś rozwinę wątek efektywności liderów, którzy mają świadomość indywidualnych talentów swoich i swojego zespołu. Najbardziej efektywni liderzy mają świadomość indywidualnych...
Badanie talentów i rozwój mocnych stron wg instytutu Gallupa
Badanie talentów i rozwój mocnych stron wg instytutu Gallupa
Temat talentów Gallupa w czasach czwartej rewolucji przemysłowej jest wg mnie aktualny jak nigdy wcześniej. W dobie automatyzacji i robotyzacji maleje konieczność wykonywania rutynowych czynności na korzyść twórczych umiejętności czy też skupienia się na tym, w czym jesteśmy naprawdę dobrzy. To bezpośrednio prowadzi nas do talentów i badania Clifton StrengthsFinder™. Badanie Clifton StrengthsFinder™ (potocznie tzw....
Kultura organizacyjna: Pozwól pracownikom na bunt
Kultura organizacyjna: Pozwól pracownikom na bunt
Kolejny raport Harvard Business Review i kolejne wnioski ku refleksji.
Jak być przywódcą w czasach turbulencji?
Jak być przywódcą w czasach turbulencji?
Jestem na świeżo po przeczytaniu raportu Harvard Business Review „Nowe wyzwania lidera: jak być przywódcą w czasach turbulencji?” i chciałabym się podzielić kilkoma kluczowymi wnioskami, jakie tam znalazłam i zaprosić was do dyskusji: • „Według firmy Gallup, zaledwie 30% pracowników aktywnie wykorzystuje talenty i energię, dążąc do tego, by ich firma się rozwijała. Główną przyczyną...
Żyjemy w czasach VUCA
Żyjemy w czasach VUCA
Guru coachingu zespołowego David Clutterbuck, definiuje coaching zespołowy w następujący sposób: „to pomoc dla zespołu; polega na tym, by dzięki analizie i dialogowi wpłynąć na poprawę wyników pracy i wesprzeć działania, które na to wpłyną.”
Pracownik jutra
Pracownik jutra
Jakie kluczowe kompetencje będą cenne na rynku pracy i którzy pracownicy będą poszukiwani i zatrudniani w przyszłości?
Inteligencja emocjonalna
Inteligencja emocjonalna
Chciałabym Wam dziś zaproponować, abyście przyjrzeli się swoim emocjom i temu co je wywołuje. Samoświadomość własnych emocji to baza do pracy nad inteligencją emocjonalną.
Hawajska filozofia szczęścia
Zapraszam was do zapoznania się z siedmioma podstawowymi założeniami Huna czyli starożytnej mądrości z Polinezji.
Przypowieść o dzbanie
Przypowieść, ku refleksji, o tym co w życiu ważne
Przekonania
Przekonania. Czym są? Kiedy nas wspierają? Kiedy nas ciągną w dół? I jak odróżnić jedne od drugich?
Jak sformułować cele aby były POWER
Dobrze sprecyzowany cel zabezpiecza nas przed błądzeniem. Tu znów wraca do nas zasada: ”jeśli nie wiesz dokąd chcesz dojść, sprawiasz że trudno będzie ci tam dotrzeć”.
Linia czasu
Dziś chciałabym Ci przedstawić kolejne narzędzie do pracy nad Twoimi celami. Być może jest Ci znane stwierdzenie: słonia należy jeść po kawałku, jeśli nie to zaraz Ci je przybliżę.
6 pytań czyli jak zadbać o motywację? | Narzędzia coachingowe
Dziś chcę Was wyposażyć w dodatkowe proste narzędzie, które będzie Was wspierać w momentach gdy Wasza motywacja będzie spadać.
Action Learning
„action learning to skuteczne narzędzie do zarządzania, stwarzające możliwości osobom, zespołom i organizacjom aby skutecznie dostosowywać się, uczyć i rozwijać”. Co to oznacza w praktyce?
Siatka celów | Narzędzia coachingowe
Narzędzie to jest proste, do samodzielnego wykorzystania w zaciszu domowym. Warto zadbać aby na jego wykonania mieć co najmniej 15 min.