Coaching-inspiracjePracownik jutra

https://growthadvisors.pl/wp-content/uploads/2018/04/pracownik-jutra.jpg

Przeczytałam kilka dni temu wywiad z miliarderem, inwestorem Mark’iem Cuban’em. To kolejny głos w dyskusji o przyszłości w kontekście rynku pracy i pożądanych kompetencji u „pracownika jutra”.

Nieuchronnie następuje automatyzacja naszego życia. Samosterujące samochody na ulicach, zautomatyzowane call center, drony dostarczające zamówione jedzenie do naszych domów. A to dopiero początek rewolucji. Mówi się o tym, że w ciągu najbliższych lat wiele zawodów po prostu przestanie istnieć, gdyż zastąpią nas roboty.

W kontekście postępującej automatyzacji Cuban podkreśla wartość absolwentów nauk humanistycznych.
„Osobiście uważam, że w ciągu 10 lat będzie większe zapotrzebowanie na absolwentów nauk humanistycznych. Większe niż na programistów czy nawet inżynierów, ponieważ kiedy otrzymasz [od systemu komputerowego – red.] analizę danych, swoich opcji, będziesz potrzebował innej perspektywy, z której możesz na nie spojrzeć. Dlatego przyda ci się ktoś, kto jest bardziej otwartym umysłem.”

Jakie wobec tego kluczowe kompetencje będą cenne na rynku pracy i którzy pracownicy będą poszukiwani i zatrudniani w przyszłości?

Podstawową umiejętnością będzie nawiązywanie osobistych relacji, umiejętność pracy w różnorodnym zespole a co za tym idzie przyswojenie kompetencji międzykulturowych, jak również szybkość uczenia się i co ciekawe mamy tu na myśli zdobywanie wiedzy w praktyce. Mówi się wręcz, że pracownik jutra to nie pracownik wiedzy a pracownik uczący się. Kolejne równie ważna umiejętność to zarządzania informacjami, ze względu na ich mnogość. Cenną umiejętnością stanie się samodyscyplina, odpowiedzialność za podjęte działania i dobra organizacja pracy. Szacunek i umiejętność budowania zaufania pozostają ważne bez względu na czas i miejsce.

Na szczęście każdą z powyższych kompetencji można rozwijać. Jedną z metod, która wychodzi naprzeciw tym oczekiwaniom jest Action Learning, którego fundamentalną zasadą jest nauka poprzez działanie, która pozwala rozwijać kompetencje komunikacyjne czy liderskie. Ta metoda w ostatnim czasie zyskuje na coraz większej popularności i mam nadzieję ten trend będzie się tylko umacniać gdyż z mojej perspektywy jest to odpowiedź na wyzwania przed jakimi stawia nas współczesny świat.

A jak Wam podoba się wizja przyszłości, która już urzeczywistnia się na naszych oczach? Jakie sposoby widzicie na sprostanie wymaganiom „jutra”?

Zapraszamy do kontaktu

Warszawa
Gdańsk
Poznań
Kraków
Wrocław
Łódź
Szczecin
Katowice / cała Polska
online