Coaching-inspiracje Coaching czy szkolenie a może oba?

Wiemy, że efektywny rozwój w organizacji zwiększa produktywność i wyniki, pomaga szybciej adaptować się do zmian, zwiększa satysfakcję pracowników i zmniejsza rotację. To oczywiście pod warunkiem, że dobrze dobierzemy narzędzia. Inaczej możemy odnieść odwrotny efekt, gdy „zesłani na rozwój” pracownicy reagują oporem, spadkiem zaangażowania i niezadowoleniem.

Dlatego kluczowe jest dobre dobranie rozwoju do potrzeb! Warto je najpierw dogłębnie zrozumieć – na przykład dzięki macierzy kompetencji zespołu. Kiedy już znamy potrzeby, warto odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

  •   Czy luki kompetencyjne, które widzę, dotyczą pojedynczych osób czy całych grup? Czy wyłaniają mi się motywy przewodnie, czy każdy wymaga indywidualnego podejścia?
  •   Czy zależy mi również na lepszym zgraniu zespołu i wzmocnieniu zespołowych więzi?
  •   Czy niektóre luki kompetencyjne wymagają poufności (np. bo temat jest drażliwy, niejawny lub osoba jest wysoko w hierarchii?

Na podstawie tych odpowiedzi będziemy w stanie rozwiązać dylemat: coaching czy szkolenie? Te dwa sposoby rozwijania

Korzyści ze szkolenia

Szkolenie, czy to na sali, czy online, jest z natury bardziej dyrektywne. Trener staje przed grupą i przekazuje standardy, uzupełnia wiedzę, może kompleksowo i szeroko dotknąć całego zagadnienia. Ta forma łączy pracę indywidualną, w grupach z wykładem i efektywnym przekazywaniem dużej ilości wiedzy w krótkim czasie. Trener występuje z pozycji mistrza, który przekazuje standardy, do których grupa ma się dostosować. Ta forma jest raczej punktowa – nawet gdy zaplanujemy po szkoleniu sesje follow-up, mowa o 2-3 spotkaniach.

Kiedy szkolenie będzie dobrym rozwiązaniem?

  •   Gdy chcemy uzupełnić konkretne umiejętności, których grupa nie posiada (np. młodzi liderzy uczą się schematu delegowania)
  •   Gdy zależy nam na wspólnych standardach (np. szkolenie z oczekiwanego stylu obsługi klienta lub firmowych wartości)
  •   Gdy mamy mniej czasu

Korzyści z coachingu

Coaching to forma zindywidualizowana, w której coach i coachee wchodzą głęboko w problem, rozwiązują indywidualne dylematy i pracują z osobistym potencjałem. Ta forma wymaga autorefleksji, gotowości na odpowiedź na trudne pytania. Coaching zakłada, że mamy wszystkie zasoby (wiedzę, chęci) by się rozwijać, tylko coś nas blokuje. Coach pomaga usunąć przeszkody, kibicuje w drodze do celu i pomaga wdrożyć długofalowe zmiany. Coaching jest zazwyczaj dłuższym procesem – między 6 a 12 sesji, rozciągniętym w czasie tak, by klient zdążył w międzyczasie wprowadzić zmiany i zderzyć je z coachem.

Kiedy coaching będzie dobrym rozwiązaniem?

  •   Gdy wyzwanie kompetencyjne jest indywidualne i wymaga osobistego podejścia (np. jedna osoba w zespole, która ma trudność w organizacji czasu pracy)
  •   Gdy szukamy głębokiej zmiany na poziomie postaw (np. lider nie słucha członków zespołu)
  •   Gdy mamy do czynienia z bardzo doświadczonym pracownikiem, który nie potrzebuje porad „jak” coś robić ale bardziej „co” (np. coaching dla zarządu)

Korzyści ze stosowania szkolenia i coachingu jednocześnie

Nie musimy się decydować na jedną formę naraz. Badania pokazują że… najlepiej sprawdza się podejście łączone, które może aż 4x zwiększyć produktywność pracowników*. Kiedy i jak stosować je łącznie?

  •   Coaching indywidualny dla utrwalenia – jeśli widzimy podobne luki kompetencyjne u wielu członków zespołu, warto zacząć od szkolenia. Coaching będzie wtedy świetnym pogłębieniem i podtrzymaniem wiedzy, bez odpowiedniego wsparcia po 2 tygodniach pracownicy mogą zapomnieć aż 75% przekazanych treści!
  •   Coaching zespołowy jako follow-up – gdy zderzamy wiedzę z warsztatu z praktyką, rodzą się pytania i wątpliwości. Warto dla całego zespołu zaplanować sesję follow-up po 2 tygodniach do miesiąca od szkolenia. W trakcie tego coachingu zespołowego coach pomoże podtrzymać motywację.
  •   Coaching jako dyskretne uzupełnienie – niektóre tematy, szczególnie w obszarze komunikacji czy wartości, nie nadają się na omawianie na forum szkoleniowym. Coach może w trakcie dyskretnej sesji 1:1 z pracownikiem pomóc popracować nad indywidualnym wyzwaniem, rozbroić ewentualny opór i pomóc znaleźć dopasowane rozwiązanie. Niektórzy mogą też potrzebować więcej wsparcia w niektórych obszarach (np. niedoświadczony lider który trafił do grupy ze „starymi wygami) – wówczas też coach może pomóc ten poziom dyskretnie uzupełnić.

Szkolenia i coaching świetnie wspomagają się nawzajem, szczególnie gdy szukamy głębokiej zmiany. Jeśli obawiamy się, że stosowanie obu form naraz będzie skomplikowane, warto skorzystać z coachingu online na zaawansowanej technologicznie platformie, takiej jak Growth Spot. Dzięki Growth Spot pracownik będzie mógł płynnie wybrać sobie dobrego coacha, który wspomoże jego rozwój w wybranej dziedzinie – i dopasuje termin do swojego zabieganego kalendarza. Wówczas wystarczy że zorganizujemy szkolenie i oddamy dalszy rozwój coachingowy w ręce pracowników – dla nas zarządzanie procesem coachingowym będzie proste i dostępne na wyciągnięcie ręki z poziomu panelu klienta. Logistyka już nie jest przeszkodą, byśmy zapewnili pracownikom najlepszy możliwy rozwój dzięki zgranemu duetowi szkolenia i coachingu.

Źródło: Metrix Global LCC