W ujęciu holistycznym wellbeing oznacza dobrostan. Definicja ta traktuje człowieka i jego potrzeby jako spójną całość. Organizacje uczące się, o których napisaliśmy w artykule pt. Organizacje uczące się, doskonale rozumieją, że muszą inwestować w wellbeing pracowników, czyli dążyć do stanu, w którym zatrudnione osoby będą się czuły komfortowo. Dlaczego i w jaki sposób to osiągnąć?
Pracownik jest najbardziej wydajny w sytuacji, w której realizuje siebie, wykorzystując własne zasoby i potencjał. Wówczas swobodnie buduje odporność psychiczną i z łatwością radzi sobie z pojawiającym się stresem. W rezultacie odczuwa zadowolenie i radość z życia zarówno zawodowego, jak i prywatnego.
Wellbeing w firmie polega na tym, że świadomy pracodawca buduje w ludziach poczucie wartości i sprawstwa. Pracownicy uważają swoje życie za sensowne, doceniają siebie, szanują różnorodność w zespole, w następstwie zaś z pełną uważnością budują wzajemne relacje. Wellbeing w firmie przenosi się na życie prywatne, w którym pracownicy troszczą się o swoje zdrowie i są aktywni fizycznie, dzięki czemu powstaje harmonia dwóch kluczowych obszarów działalności ludzkiej (work-life balance).
Według profesora Martina Seligmana wellbeing w firmie, czyli trwały dobrostan (PERMA), ma na celu określenie najważniejszych elementów – kluczowych dla zapewnienia dobrego samopoczucia i zadowolenia pracowników.
Eksperci coraz częściej mówią o dopasowaniu człowieka do pracy i organizacji. Wspominają także o dopasowaniu do kultury firmy, przełożonego i zespołu. Według specjalistów zajmujących się nowoczesnymi organizacjami za dziesięć lat aż 80% pracowników będzie zwracało uwagę na to, czy dana firma ma zbudowaną strategię wellbeingową. Nie podejmą się pracy w organizacji, która nie dba o potrzeby ani zadowolenie pracownika.
Ale wellbeing w firmie nie oznacza biernego kosztu pracodawcy. To czynna inwestycja, która zwróci się z naddatkiem. Strategia wellbeingu bowiem przekłada się na:
Kiedy osiągnie się harmonię między dopasowaniem pracownika do firmy, kultury, zespołu i zadań, uzyska się większe zaangażowanie, a co za tym idzie większą efektywność i produktywność. Oto sens wellbeingu pracowników dla poszczególnych osób oraz wellbeingu w firmie jako organizacji.
O wellbeingu w firmie można mówić jedynie w sytuacji, w której pracownicy są zadowoleni oraz świadomi tego stanu. Zadowolenie i świadomość zaś buduje się poprzez szkolenia na żywo i webinary, w trakcie których ćwiczy się różne elementy wellbeingu pracowników – podnosi kompetencje interpersonalne, uczy poprawnie reagować na wyzwania czy rozumieć stres.
Nasza firma prowadzi webinary zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Zajmujemy się szeroko pojętym wellbeingiem, a także wspieramy rozwój liderów. Poniżej znajdziecie Państwo listę spersonalizowanych i dostępnych od ręki webinarów, poświęconych m.in. praktykom w zakresie zdrowia psychicznego i zarządzania emocjami w środowisku zawodowym.
Czekamy na kontakt, by wspólnie przygotować ofertę dopasowaną do aktualnych potrzeb: Państwa, pracowników i firmy. Do usłyszenia!