zarządzanieMicrocoaching – nowy trend w rozwoju

Tempo pracy i ilość zadań często znaczą dziś, że nasz czas niepodzielnej uwagi się kurczy. Oczekujemy zwinnych rozwiązań rozwojowych, które adaptują się do naszej rzeczywistości. Czasem nie mamy czasu na 90 a nawet 60  minutową sesję coachingową lub nasze pytanie jest na tyle palące, że nie może czekać na kolejne spotkanie za 2 tygodnie. Młodzi profesjonaliści, szczególnie Ci z pokolenia Z, oczekują coachingu i mentoringu w tempie dostosowanym do swojego zabieganego życia i ważnych odpowiedzi tu i teraz. Zabieganym profesjonalistom przychodzi dziś na ratunek microcoaching.

Czym jest microcoaching

Microcoaching to technika coachingowa polegająca na krótkich, skoncentrowanych i częstych sesjach coachingowych. W przeciwieństwie do tradycyjnego coachingu, który często obejmuje dłuższe i bardziej kompleksowe sesje, microcoaching dzieli proces coachingowy na mniejsze segmenty, które pasują do zabieganego dnia. Te krótkie sesje zazwyczaj trwają między 5 a 15 minut i skupiają się na 1 prostym problemie, feedbacku lub poprawie konkretnej umiejętności. Pomiędzy sesjami coach bywa też dostępny przez e-mail lub sms by pomóc odpowiedzieć na proste pytania. Taki proces coachingowy opiera się na założeniu, że częste wskazówki mogą pomóc w lepszym osiąganiu celu niż dogłębne sesje co 2 tygodnie. Wykorzystują go profesjonalni coachowie ale też i mentorzy w ramach organizacji. Często używa się go jako strażnika zmian i odpowiedzialności w procesach,. w których coachee musi zmienić swoje postępowanie na co-dzień.

Dla kogo jest microcoaching? Zalety microcoachingu

Microcoaching będzie odpowiednią formą rozwojową jeśli

  • Brakuje Ci motywacji do zmian na co dzień – dzięki częstym sesjom coach daje szybki przypływ inspiracji i motywacji i pomaga nie stracić z oczu priorytetów
  • Potrzebujesz elastycznego podejścia i szybkiej informacji zwrotnej – w niektórych branżach wiele się dzieje i inspiracja z zeszłego tygodnia może już nie pasować do nowych okoliczności! Microcoaching pomaga łatwo odnaleźć się w zmiennym środowisku i dostosować wskazówkę punktowo do tego miejsca, w którym jest dziś coachee. Microcoaching pomaga też szybko wdrażać poprawki w planach, jeśli coś w wypracowanym sposobie działania nie przynosi efektów.
  • Masz trudności w dłuższym odłączeniu się od bieżącej pracy – microcoaching, dzięki mniejszej jednorazowej inwestycji czasowej, jest bardziej efektywny. Coachee może przepracować konkretne kwestie i zobaczyć postępy bez konieczności poświęcania dużo czasu na jedną sesję.

Microcoaching może świetnie wspierać Cię w rozwoju zawodowym. Wiele blokad w karierze wynika z braku konkretnych umiejętności. Załóżmy, że do dalszego rozwoju brakuje ci umiejętności autoprezentacji i budowania renomy w organizacji. W ramach microcoachingu coach może wesprzeć Cię w ułożeniu planu i co tydzień pomóc sprawdzać progres. Pomoże z przygotowaniem się do ważnego wystąpienia, doradzi jak najlepiej wypaść na adhocowym spotkaniu z prezesem. Może być wsparciem na co dzień i strażnikiem tego, by wreszcie wyjść z cienia i dać się zauważyć.

Microcoaching to świetny asystent rozwoju a dzięki spersonalizowanemu podejściu, wysokiej częstotliwości i ciągłemu feedbackowi można naprawdę szybko zobaczyć rezultaty.

Kiedy microcoaching nie zadziała

Jak każde narzędzie, również microcoaching wymaga odpowiedniego zastosowania. Nie będzie najlepszą odpowiedzią, jeśli:

  • Coachee nie wie, czego potrzebuje – kiedy problem jest bardzo złożony i wymaga eksploracji, warto na to poświęcić więcej czasu. Niektóre techniki coachingowe – jak na przykład wizualizacje, wymagają więcej czasu.
  • Temat budzi wysokie emocje i/lub opór – kiedy w działaniu przeszkadzają przekonania lub uczucia, warto je dogłębnie przepracować na dłuższej sesji. Inaczej mogą one zaciemniać obraz i przeszkadzać w efektywnym dojściu do rozwiązania

Jednym słowem – microcoaching jest świetnym rozwiązaniem dla nawet złożonych problemów, ale w momencie, gdy widzimy jasny cel. Jest świetnym narzędziem, gdy chcemy długofalowej zmiany zachowań lub nawyków. Jednak gdy cel jest niejasny lub motywacja jest niska, warto zainwestować w bardziej tradycyjne formy coachingu.

Jak wprowadzić microcoaching w organizacji

Jeśli jesteś już w relacji coachingowej w organizacji, lub się nad nią zastanawiasz, warto wypróbować podejście mikro. Jak to zrobić? Poniżej 4 kluczowe elementy:

  • Uzgodnij rytm – jaka bylaby praktyczna długość i częstotliwość sesji dla coachee i coacha? Pomyśl o zmianie paradygmatu – zamiast 1 godzinnej sesji raz w miesiącu może 15-minutowe sesje co tydzień? Czy coach i coachee dopuszczają komunikację pomiędzy sesjami (bardzo rekomendowana) a jeśli tak to w jakiej formie (e-mail, komunikator, wiadomości głosowe etc) i ile czasu mają obie strony na odpowiedź? Czy macie jakiś konkretny rytm spotkań i jak je umawiacie?
  • Skup się na problemach „na dziś” – nie da się jednej sesji rozwiązać wszystkich dylematów! Coachee i coach na początku każdej sesji powinni uzgodnić jasno jej cel, w oparciu o to, co najbardziej aktualne dla coachee. Unikaj roztrząsania starych konfliktów czy przestarzałych celów.
  • Dbaj o informację zwrotną – microcoaching nie istnieje bez feedbacku – poświęć chwilę na celebrację progresu coachee ale nie zapominaj też o weryfikacji, czy cały proces idzie w dobrą stronę i czy coachee jest zadowolony z pracy z coachem
  • Pamiętaj o regularności – microcoaching to proces i by być efektywnym, musi mieć swój rytm. Nie możesz umówić się na microcoaching i przeprowadzić kolejną sesję po 3 miesiącach. To zobowiązanie z obu stron – coachee do pracy a coacha do dostępności

Nie widzisz odpowiednich mentorów i coachów w swojej firmie? Nic straconego. Możesz skorzystać z profesjonalnego coacha, który ma doświadczenie w formacie microcoachingu i poprowadzi Cię za rękę przez cały proces – więcej informacji znajdziesz tu.

Technologia wspiera microcoaching

Taka forma rozwoju byłaby nie do pomyślenia jeszcze 10 lat temu. Dziś dzięki dostępności narzędzi online – jak na przykład wyspecjalizowane platformy rozwojowe – klient i coach mogą łatwo umówić się na krótkie sesje, które pasują do ich zabieganego dnia. Online nie tracą czasu na dojazdy i mogą wykorzystać każdą lukę w zabieganym dniu, by zaprosić do niego trochę rozwoju. Niektóre narzędzia pozwalają też klientowi i coachowi pracować asynchronicznie tak, by każdy mógł napisać lub odpowiedzieć w swoim własnym czasie – przez notatki głosowe czy wiadomości.

Microcoaching przyszłości

Przewiduje się, że microcoaching będzie coraz bardziej popularny w 3 obszarach

  • Jako samodzielne rozwiązanie rozwojowe (na przykład przez krótkie sesje na platformach rozwojowych wspierane ad-hocowym kontaktem z coachem pomiędzy)
  • Jako element tzw. blended learning – czyli uzupełnienie szerszych programów rozwojowych, na przykład w rytmie 45-minutowy webinar, 2 ad-hocowe sesje microcoachingu, dłuższe 2-godzinne warsztaty i kolejne sesje microcoachingowe – by jak najefektywniej przyswajać wiedzę i zderzyć ją z codziennymi wyzwaniami w elastyczny sposób (jeśli zaciekawiło Cię jak blended learning ułożyć, zapraszamy na konsultację)
  • Jako element tzw social learning – czyli fragment krótkich grupowych mastermindów (zamiast jednej dwugodzinnej sesji w miesiącu, krótkie 15-minutowe sesje raz na tydzień wspierane grupowym chatem) czy uproszczenie i dostosowanie relacji mentoringowych w ramach organizacji