Tegoroczna sytuacja na świecie postawiła rynek pracy do góry nogami. Obostrzenia wprowadzane przez rządy na całym świecie spowodowały, że znaczna większość pracowników została niejako zmuszona do pracy zdalnej. Warto zastanowić się, jak sytuacja niepewności oraz zagrożenia wpłynęła na ich kondycję psychiczną, a tym samym na jakość pracy.
Wyzwania stojące przed pracownikami
Jeszcze rok temu mogłoby się wydawać, że pracownicy wręcz marzą o niekończącej się pracy zdalnej. Budzik o 8.58 do pracy na dziewiątą, brak jakiegokolwiek dress code’u, swoja ulubiona kawa – lista pozytywów pozornie nie ma końca. Jednak po jakimś czasie pracownik przebywający dzień w dzień w swoich czterech ścianach przestaje czuć radość i ekscytację. Te uczucia zostają wyparte przez rutynę, szczególnie jeżeli możliwości spędzania czasu wolnego są zdecydowanie bardziej ograniczone. Codzienność przed komputerem w swoim domu może powodować brak motywacji do rozwoju pracownika, co w efekcie prowadzi do spadku efektywności i gorszych wyników firmy.
Pomoc pracodawców dla swojego zespołu
I w tym momencie pracodawca powinien się zastanowić, jak utrzymać odpowiedni poziom skupienia oraz motywacji dla swojej kadry pracowniczej. Większość standardowych benefitów, takich jak popularne karty MultiSport, w obecnej sytuacji nie mają racji bytu. W dobie pracy zdalnej pracodawca powinien przede wszystkim zadbać o zdrowie psychiczne osób przez niego zatrudnionych. Warto najpierw zastanowić się nad najbardziej wymiernymi aspektami finansowymi. Takie koszty jak wzrost poboru energii, czy połączenie internetowe mogą być zapewnione przez pracodawcę, nie wspominając o służbowych narzędziach pracy jak telefon, czy komputer. Po najłatwiejszych do rozwiązania kwestiach powinno się skupić na tych znacznie ważniejszych, a mianowicie zdrowiu psychicznym pracownika. Stałe rozmowy przez komunikatory internetowe, duża ilość pracy w grupach, czy też luźna atmosfera mogą zaprocentować w przyszłości. Warto również rozważyć współpracę z psychologiem, zarówno w formie dedykowanych szkoleń dla pracowników pod kątem odporności psychicznej, jak również indywidualnych konsultacji.
Czego oczekują pracownicy?
Przede wszystkim pracownicy chcieliby, aby ich pracodawca reagował na zmieniającą się strukturę pracy. Ponad 70 procent osób zatrudnionych uważa, że powinno się wprowadzać dla swoich pracowników benefity związane z kondycją psychiczną. Wcześniej wspomniane materialne dodatki, jak komputer do pracy zdalnej, czy też pokrycie części kosztów energii to kropla w morzu potrzeb. Pracownicy zdecydowanie bardziej woleliby, aby zadbano i ich zdrowie psychiczne. Z pewnością takie zabiegi jak wcześniej wspomniana współpraca z psychologiem w formie dopasowanej do potrzeb pracownika, bardziej elastyczne godziny pracy, aż po tworzenie odpowiedniej kultury organizacyjnej każdego dnia są kluczowymi wyzwaniami dla każdego pracodawcy w erze pracy zdalnej.