zarządzanie Jak mediować w konflikcie?

Przychodzi do ciebie nieustająco dwóch współpracowników i jeden narzeka na drugiego?

Jako HR jesteś łącznikiem między prezesem i zarządem i masz wrażenie, że bez ciebie żadna decyzja nie zapadnie?

Widzisz narastający konflikt między szefem a jego podwładnym, który ma wpływ na cały zespół?

Jeśli tak, przydadzą ci się kompetencje dobrego mediatora. Jak skutecznie pomóc dwóm stronom się dogadać? Pytamy Agatę Gracz trenerkę komunikacji empatycznej i certyfikowaną mediatorkę.

Mediator jest po to, żeby pomóc stronom konfliktu: dogadać się, zrozumieć i usłyszeć siebie nawzajem, ale przede wszystkim po to, żeby pomóc znaleźć rozwiązanie, które będzie satysfakcjonowało obie strony – mówi Agata, rekomendując spotkanie się z każdą ze stron oddzielnie, a potem doprowadzenie do wspólnego spotkania wszystkich zainteresowanych. Najpierw daj każdej ze stron empatię i szansę wygadania sią. Zrozumienie siebie nawzajem to często to, czego brakuje skłóconym stronom w trakcie konfliktu. Mnie się sprawdzają spotkania w pierwszej kolejności 1:1, a następnie doprowadzenie do konfrontacji obu stron, bardziej gotowych, żeby się ze sobą porozumieć.

Takie spotkanie mediacyjne prowadzę zgodnie z metodą 4 kroków NVC – Porozumienia bez Przemocy wg. M. Rosenberga:

  1. Skupienie się na faktach. Możesz zapytać: Co konkretnie się wydarzyło? Co zarejestrowałaby kamera? – doradza Agata. Skup się na faktach, wyeliminuj oceny. Kiedy zamiast na faktach, skupiamy się na ocenianiu jest bardzo prawdopodobne, że inni usłyszą w naszej wypowiedzi krytykę, która nie służy porozumieniu się.
  2. Daj upust emocjom. Zapytanie o uczucia. Spytaj jak się poczułeś w tej sytuacji? Jakie uczucia wywołała w Tobie dana sytuacja?
  3. Ustal potrzeby: Spytaj jaka potrzeba za tym stała? Jaka Twoja potrzeba jest niezaspokojona w tej sytuacji? 
  4. Wyrażenie prośby, czyli sformułowanie konkretnego działania, możliwego do realizacji w określonym czasie i określonej przestrzeni. Spytaj: „O co konkretnie prosisz drugą stronę? Co musiałoby się wydarzyć, żeby doszli do porozumienia?

Kiedy doprowadzimy do spotkania trójstronnego bardzo ważny jest kontrakt na to spotkanie. Mediator powinien pomóc w ustaleniu zasad. Dobrowolność oraz poufność w sposobie porozumiewania się stron trwających w konflikcie jest niezbędna.

Ważne jest, by sobie nie przerywać, nie oceniać się, skupiać się na faktach. Możemy też poprosić o empatię i zrozumienie dla drugiej strony – mówi Agata, dodając, że ta rozmowa również przebiega zgodnie z czterema krokami NVC. Obserwujący spór mediator nikogo nie stawia na wyższej pozycji, nie ocenia i nie staje po żadnej stronie. Stanowi swego rodzaju drogowskaz, pozostając bezstronną osobą. 

Celem mediatora jest doprowadzenie sporu do szczęśliwego zakończenia, które będzie satysfakcjonowało obie strony konfliktu.

Zapraszamy do kontaktu

Warszawa
Gdańsk
Poznań