zarządzanie Constant feedback

Constant feedback to system oceny pracownika w sposób ciągły i bieżący. Stanowi alternatywę dla tradycyjnych form oceniania, w których pracownik co miesiąc, kwartał lub rok dowiaduje się, czy pracodawca jest z niego zadowolony. To dość nowy trend w zarządzaniu zasobami ludzkimi, ale ma ogromne znaczenie w komunikacji między różnymi szczeblami organizacji.

Czy constant feedback jest lepszy od oceny okresowej?

W wielu firmach ocena efektów pracy jest częścią systemu zarządzania zespołem. To dobra praktyka, a jej brak jest poważnym błędem, bo może prowadzić do niskiej wydajności pracowników, której oni sami nie będą świadomi. Kierownictwo sporządza ankiety i raporty, na podstawie których pracownik może lepiej zrozumieć, czego się od niego oczekuje i w jakich obszarach powinien się poprawić. Taki system wiąże się z długimi procesami i dużą ilością dokumentacji.

Większość pracowników, szczególnie z pokolenia Millenialsów, docenia oceny, ale badania pokazują, że większość osób chciałaby uzyskiwać więcej informacji zwrotnych od swoich przełożonych. Dodatkowo okazuje się, że okresowe oceny często są mało konkretne lub w części nieaktualne, dlatego nie przekładają się na efektywność pracy zatrudnionych. Tu właśnie przychodzą z pomocą systemy bieżącego oceniania. Pozwalają na otrzymywanie szybkich informacji zwrotnych i wprowadzenie natychmiastowych korekt w sposobie wykonywania obowiązków.

Jak wprowadzić constant feedback w firmie i dlaczego warto?

Tego typu system oceniania bieżących działań jest dużo bardziej skuteczny. Obecnie na rynku pracowniczym dominuje pokolenie Millenialsów, którzy uczą się przez doświadczenie. Ich domeną są szybkie reakcje, natychmiastowe działania i korekty w trakcie pracy, a nie po jej zakończeniu. To osoby szybko uczące się i adaptujące się do nowych warunków. Nie wyciągają dużych wniosków z analizy przeszłości, a bazują na tym, co aktualnie się sprawdza lub nie.

Wprowadzenie bieżących ocen musi wiązać się z rezygnacją ze starych systemów, ankiet i formularzy. Opiera się bowiem na bezpośrednim kontakcie. Pracownik powinien dostawać jasne i konkretne komunikaty na temat jego aktualnej pracy. Ważne jest, aby nie krytykować pracownika, ale wskazywać mu obszary wymagające poprawy, nie zapominając o pochwałach. Nigdy nie powinno się dokonywać negatywnej oceny ogólnej pracy, bo to może spowodować spadek motywacji. Ważne są szczere opinie przełożonych – zarówno pozytywne, jak i negatywne – ale wypowiadane z szacunkiem i odpowiednio sformułowane.

Dlaczego szybka ocena jest ważna?

Pracownik nie potrzebuje długiego raportu na temat swojej pracy. Zależy mu na wyznaczeniu celu i szybkiej informacji, czy wykonując zadania, spełnił oczekiwania pracodawcy. W tradycyjnym systemie na taką informację musi czekać nawet kilka miesięcy, a gdy już ją otrzyma, często nie ma wpływu na wskazane w niej czynniki. Constant feedback budowany jest natomiast na stałej komunikacji i możliwości ciągłego doskonalenia swojej pracy i kompetencji.

Constant feedback to system korzystny dla pracownika i pracodawcy. Daje szybkie i zauważalne efekty. Jeżeli kierownictwo wie, w jaki sposób przekazywać informacje, działa motywująco na pracownika. Cały zespół bardziej angażuje się w projekty, jeżeli wie, że może liczyć na wsparcie i szybkie informacje zwrotne. Pracownicy chcą się rozwijać, a dzięki bieżącym ocenom, lepiej rozumieją, jakim obszarom powinni poświęcić uwagę.

 

ZAPRASZAMY DO ZAPOZNANIA SIĘ Z NASZYMI SZKOLENIAMI