zarządzanie Blended Learning – Przyszłość Rozwoju Pracowników

W erze cyfrowej, ciągłego rozwoju i zmieniających się potrzeb rynku pracy, tradycyjne metody szkoleniowe stają się coraz mniej skuteczne. W odpowiedzi na to, coraz więcej firm przekształca swoje programy rozwojowe, integrując w nich blended learning. Dlatego warto poznać rolę, korzyści i strategie wykorzystania blended learning w programach HR.

Czym jest Blended Learning?

Blended Learning to nowa metoda nauki, która zyskała popularność wraz z rozwojem technologii online i chwilową przerwą w nauce na żywo w trakcie pandemii. W skrócie blended learning, zwane też b-learning, to połączenie nauki online, we własnym tempie, z tradycyjnym formatem nauczania na żywo ze wsparciem trenera (w grupie lub w formie indywidualnych konsultacji). Ten proces daje uczestnikowi możliwość dostosowania nauki do swojego kalendarza, preferowanego tempa, i pomaga regularnie dawkować wiedzę. To zwiększa zapamiętywalność i wzmacnia proces uczenia.

Dlatego wiele osób postrzega Blended Learning jako rozwiązanie, które pozwala płynnie łączyć:

  • zdobywanie wiedzy online (np. webinar, wprowadzający teorię przed warsztatami) i na żywo (np. warsztaty, na których ćwiczymy poznaną teorię)
  •  wprowadzanie w organizacji jednolitych  standardów (np. poprzez szkolenie z feedbacku) i zaopiekowanie indywidualnych potrzeb (np. poprzez dedykowane sesje z coachem, na których każdy popracuje nad własnymi wyzwaniami związanymi z informacją zwrotną)
  • konkretne pigułki wiedzy (np. dzień szkoleniowy poświęcony umiejętnościom liderskim) i płynne wdrożenie w codziennej pracy (np. mastermind po szkoleniu, na których uczestnicy dzielą się liderskimi wątpliwościami i dostają praktyczne odpowiedzi i wsparcie grupy

Blended Learning – dlaczego warto go wdrożyć w rozwoju pracowników?

Strategia nauki, która przeplata online i offline, ma dla organizacji sporo zalet:

  • Niższe koszty – najczęściej rozwiązania online do nauki zdalnej są skalowalne i koszty spadają wraz z liczbą uczestników, dzięki tej formie oszczędzamy też na kosztach podróży uczestników, lunchach, wynajmie sali etc.
  • Dostosowanie do biznesowego rytmu – dzięki temu, że porcją nauki online pracownik może zarządzać elastycznie, łatwiej mu dostosować to do swojego biznesowego kalendarza. W ten sposób rozwój nie „odrywa ludzi od pracy”
  • Możliwość personalizacji i wzięcia odpowiedzialności za swój rozwój – uczestnik samodzielnie planuje i zarządza nauką zdalną, dzięki czemu rośnie jego odpowiedzialność
  • Lepsze dostosowanie do wyzwań uczestników – w wielu doświadczeniach blended learning uczestnik samodzielnie przyswaja teorię, dzięki czemu trener lub mentor mogą się skupić na rozwiązywaniu praktycznych problemów 

Blended learning w praktyce – jak wykorzystać go w programach rozwojowych

Jak może wyglądać proces blended learning w organizacji? To dosyć pojemne podejście można realizować na wiele sposobów:

  • Nagrany wcześniej webinar, test lub zadania wstępne jako “bilet wstępu” na szkolenie na żywo (dzięki czemu pracownik może na spokojnie zapoznać się z teorią a nauka na warsztacie jest już w 100% skupiona na ćwiczeniu i sprawdzeniu w praktyce nowych kompetencji)
  • Program rozwojowy składający się z przeplatanych nagranych webinarów, zadań rozwojowych (zadania i webinary do przepracowania indywidualnie, w swoim tempie) i nauki na żywo lub online z trenerem (dzięki czemu nauka towarzyszy pracownikowi na co dzień i łatwo jest ćwiczyć nabyte umiejętności w praktyce)
  • Szkolenie “na żywo” lub online wsparte sesjami 1:1 z mentorem (dzięki czemu każdy dostaje indywidualne wskazówki rozwojowe a jednocześnie mamy wspólną ramę i standard w organizacji)
  • Nagrany webinar i sesja mastermind na której przy pomocy trenera uczestnicy dzielą się doświadczeniami z nauki teorii i tworzą sieć wzajemnego wsparcia w organizacji
  • Nauka w mikro-formach (np. 30-minutowe nagranie z teorią i zadaniem) i głębsze ćwiczenie i praktykowanie całości pod okiem trenera

Strategie Wykorzystania Blended Learning w Programach Rozwojowych:

B-learning to bardzo elastyczna forma rozwoju, pozwalająca zespołowi L&D na wiele dowolności. Dlatego, by dobrze wdrożyć blended learning w organizacji, warto najpierw odpowiedzieć na kilka pytań:

  1. Jaką lukę kompetencyjną próbujemy załatać?

Jeśli chcemy nauczyć umiejętności technicznych, dobrym rozwiązaniem jest dużo modułów teoretycznych online i wsparcie mentora. Gdy zależy nam na podniesieniu umiejętności miękkich, proporcje powinni się przechylić bardziej na korzyść pracy z grupą lub w mastermindach.

  1. Jaki poziom kompetencji mają uczestnicy?

Może dla części uczestników niektóre moduły teoretyczne nie będą niezbędne? Gdy poziom jest bardzo zróżnicowany, warto sięgnąć po wsparcie mentora 1:1.

  1. Jakim czasem dysponują uczestnicy?

Czy mogę zaplanować sesję na żywo na cały dzień, czy tylko na pół? Czy do rytmu pracy najbardziej pasują mikro-formy – tzw. pigułki wiedzy? Jak długo możemy sobie pozwolić na nauczanie jednej kompetencji?

Na podstawie odpowiedzi warto zaprojektować proces b-learningu w kilku prostych krokach

  1. Ocena potrzeb i kompetencji na start – dobrze zweryfikować założenia i zderzyć je z ankietą wśród uczestników. Taka ankieta przed programem pomoże też w jego późniejszej ewaluacji
  2. Dbałość o różnorodność form – warto upewnić się, że b-learning jest zróżnicowany i przeplatać zajęcia z trenerem, moduły e-learningowe, filmy, ćwiczenia i omówienia w grupie. Interaktywność jest niezbędna – warto zadbać o quizy, ankiety, case-study i zadania wdrożeniowe pomiędzy sesjami.
  3. Efektywny sposób dostarczania wiedzy online – możliwości jest wiele: od katalogów na wspólnym dysku, emailingów przypominających po specjalne platformy e-learningowe: warto by uczestnik wiedział dokładnie, gdzie znaleźć wszystkie materiały
  4. Dostęp do wiedzy na życzenie – b-learning jest najbardziej efektywny, gdy uczestnicy mogą sami sterować swoim rozwojem, dlatego warto rozważyć, czy jakieś części kursu będą nieobowiązkowe, dostosować go do różnych poziomów wiedzy i dać dostęp do materiałów we własnym tempie i w dogodnym czasie.
  5. Nauczenie jak się uczyć – blended learning to zmiana, która wymaga wytłumaczenia – warto budować w organizacji kulturę uczenia się, zapewnić wsparcie przełożonego i podkreślać rolę zadbania o swój rozwój.
  6. Ciągła ewaluacja – jak każda zmiana, b-learning może nie przyjąć się za pierwszym razem. Dlatego warto monitorować postęp uczestników, zbierać informację zwrotną i wprowadzać zmiany.

Pułapki Blended Learning 

Kiedy blended learning się nie powiedzie?

Gdy nauka nie ma sensu

Ponieważ blended learning wymaga samodzielnego działania, uczestnik musi być przekonany, że warto zainwestować w niego swój czas. Dlatego dobre zbadanie potrzeb i wytłumaczenie korzyści z  programu jest kluczowe.

Gdy nauka jest zbyt jednorodna

Chaotyczny proces nauki się nie sprawdzi, podobnie jak jedynie oglądanie podobnych materiałów wideo. Dlatego warto zadbać o zróżnicowanie, materiały dodatkowe (podcasty, książki, TEDX etc) i oczywiście czas na żywo z mentorem lub trenerem

Gdy ludzie zostają bez feedbacku

Blended learning bez mierzenia progresu i mentoringu może utknąć w miejscu – pracownicy bez feedbacku mogą zacząć wątpić w sens nauki. Dlatego warto zainwestować w jakąś gamifikację procesu, mierzyć i celebrować progres lub nawet stworzyć konkurs na najpilniejszego studenta

Gdy ludzie zostają sami

Aspekt społeczny bardzo wzmacnia naukę, dlatego warto zainwestować w grupowy kanał obiegu informacji, mastermindy i zadania w podgrupach.

Podsumowanie

Blended learning staje się nieodłącznym elementem skutecznych programów rozwojowych w firmie. Jego elastyczność, personalizacja i skuteczność sprawiają, że jest to nie tylko trendy, ale także niezbędne narzędzie w zapewnieniu ciągłego rozwoju pracowników i zwiększeniu konkurencyjności organizacji na rynku pracy. Dział L&D być gotowy na wdrożenie blended learning jako kluczowego elementu strategii rozwoju pracowników.