Szkolenie z budowania silnego i efektywnego zespołu

Dobry zespół jest w stanie osiągnąć dużo więcej niż suma działań pojedynczych jednostek. Czemu więc zdarzają się sytuacje, kiedy mamy wrażenie, że 1+1+1+1 nie tylko nie równa się 4, ale wręcz daje wynik zaledwie 3? Z czego wynikają nieefektywności pracy zespołowej i co zrobić, aby je przezwyciężać?

https://growthadvisors.pl/wp-content/uploads/2021/07/Pakita-Lowczynska-—-kopia.jpg

Pakita Łowczyńska

People & culture Expert, Co-Founder Growth Advisors

Sam fakt, że ludzie ze sobą pracują nie sprawia, że automatycznie stają się zespołem i efektywnie ze sobą współdziałają. Aby grupa ludzi stała się silnym zespołem, który osiąga swoje cele, potrzebne jest pięć elementów, które zwrotnie się napędzają: 

  • zaufanie, 
  • otwarta dyskusja, 
  • zaangażowanie (rozumiane też jako zobowiązanie do podjętych decyzji i kierunków działania), 
  • odpowiedzialność osobista, ale również wzajemna,
  • dbałość o wyniki. 

Do tego, aby taki zespół zbudować potrzeba świadomego działania.

AGENDA

  • 14 kompetencji zespołu TCI;
  • 5 dysfunkcji pracy zespołowej wg Lencioniego: brak zaufania, obawa przed konfliktem, brak zaangażowania, unikanie odpowiedzialności, brak dbałości o wyniki;
  • sposoby na przezwyciężanie dysfunkcji pracy zespołowej (min zasada GoFirst, dobre relacje w oparciu o świadomość różnorodności, zasady konstruktywnego konfliktu, “zamiana miejsc”, zmiana perspektywy z indywidualnej na zespołową, skuteczne podejmowanie decyzji dotyczących całego zespołu, informacja zwrotna w sytuacjach, gdy ktoś z zespołu się wyłamuje, świadomość celi i mierzenia ich postępów)

Korzyści

  • większą świadomość tego, co jest potrzebne, aby zespół działał sprawnie, osiągał cele i nie tracił czasu;
  • sprawdzone i przećwiczone podczas warsztatu sposoby na to, jak możemy lepiej dbać o nasz zespół;
  • lepsze wzajemne poznanie się członków zespołu i podniesienia świadomości, co każdy wnosi do zespołu;
  • umocnienie zespołu, poprawa jakości współpracy

Jak pracujemy?

  • dbamy o równowagę między teorią i praktyką: mówimy tylko o teoriach sprawdzonych przez nas w praktyce, popartych konkretnymi przykładami, wprowadzamy wiedzę poprzez doświadczenie i ćwiczenia, dajemy czas na przećwiczenie konkretnych elementów.
  • bazujemy na realnych problemach danego zespołu: dostosowujemy konkretny program warsztatu oraz proponowane narzędzia do wyzwań z którymi mierzą się uczestnicy.
  • kładziemy akcent na doświadczenie i własne wnioski uczestników: treści w internecie jest teraz bardzo dużo, na każde hasło, opis problemu wskoczy nam kilka opracowań. Kluczem do sukcesu nie jest tylko poznanie danego narzędzia, modelu, rozwiązania, ale umiejętność zastosowania wiedzy w działaniu, w swojej codziennej pracy.