Dlaczego szkolenia z komunikacji są potrzebne?
Zastanawiałeś się kiedyś, czym jest komunikacja? To forma relacji międzyludzkich, bardzo ważnych – kluczowych wręcz – w miejscu pracy. Aby firma mogła odnosić sukcesy, rozwijać się i iść z duchem czasu, pracownicy muszą pielęgnować komunikację. Tylko jak to robić, jeśli do tej pory rozmowy przeprowadzało się intuicyjnie, a efekty nie zawsze były takie, jakich oczekiwano? Mało tego, dotychczas komunikacja odbywała się na żywo i w cztery oczy, obecnie zaś nierzadko ma miejsce przez internet – czasem przez kamerkę, czasem wyłącznie na czacie lub w wiadomościach e-mail.
Nauka komunikacji – szkolenia z komunikacji – to nabywanie wiedzy o feedbacku, czyli umiejętnościach poznawczych i właściwym dawaniu pracownikom informacji zwrotnej. Szczególnie ważne jest to ostatnie, jako że członkowie zespołu zasługują na ocenę pracy, by mogli się rozwijać, eliminować błędy i pracować nad mocnymi stronami. Szkolenia z komunikacji i feedbacku mają wprowadzić do firmy otwartość, szczerość, konstruktywność komunikatów i lepszą organizację.
Szkolenia z komunikacji dla firm stanowią odpowiedź na wyzwania współczesności, jakimi są chociażby zarządzanie firmą zatrudniającą dziesiątki czy setki pracowników, komunikowanie się z ludźmi pracującymi ze swoich domów albo współpracowanie między zespołami i działami. Szkolenia z komunikacji dla menedżerów wyposażają liderów w umiejętności przekazywania informacji pracownikom w taki sposób, by zostały zinterpretowane właściwie i motywowały do pracy. Uczą nagradzać, poprawiać, przekazywać dobre i złe wiadomości.
Kto powinien zapisać się na szkolenia z komunikacji dla firm? Osoby na jakich stanowiskach skorzystają na warsztatach najbardziej? Warto tu wymienić chociażby zespoły projektowe, współpracujące ze sobą grupy, działy w strukturze hierarchicznej. Te osoby zdobędą wiedzę na temat sposobu, w jaki mogą komunikować się lepiej. Natomiast pracownicy na stanowiskach zarządzających: scrum masterzy, liderzy, kierownicy projektów czy menedżerowie, nauczą się zarządzać komunikacją w podległym im zespole.
W skład szkoleń z komunikacji wchodzą szkolenia z komunikacji dla firm jako całych organizacji, szkolenia z komunikacji dla menedżerów i wybranych pracowników na stanowiskach kierowniczych, a nawet szkolenia dla nauczycieli. Opierają się na wspólnym założeniu, iż nie wystarczy potrafić przekazywać wiedzę – liczy się także sposób jej przekazywania. Empatia, charyzma, znajomość ludzkiej psychiki (podstaw psychologii). Warsztaty mogą się odbywać w siedzibie firmy bądź innym wskazanym miejscu, a także online.
Dzięki praktycznym zadaniom podczas szkoleń z komunikacji zdobywa się umiejętność wypracowania relacji i porozumienia między liderem a pracownikiem, pracownikiem a pracownikiem bądź nauczycielem a uczniem. Zaczyna się zwracać większą uwagę na język, emocje, treść komunikatów oraz sposób ich przekazywania. Dopiero na fundamencie porozumienia i zrozumienia drugiej strony można rozpocząć efektywny dialog.